U C H W A Ł A N R XXVIII/214/08
R A D Y G M I N Y B L E D Z E W
z dnia 30 grudnia 2008 r.
w sprawie: Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych
Na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) oraz art. 17 ust.1 pkt. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. 2008 Nr 115 poz. 728 ze zm.)
Rada Gminy Bledzew uchwala, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się realizację „Gminną Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Bledzew na lata 2008-2013” stanowiącą załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Bledzew.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Jerzy Dawidowicz
Załącznik
do Uchwały Nr XXVIII/214/08
Rady Gminy Bledzew
z dnia 30 grudnia 2008r
GMINNA STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH
GMINY BLEDZEW
NA LATA 2008-2013
Listopad 2008
Spis treści
Część I.
WPROWADZENIE ...................................................................... 3
Część II.
DIAGNOZA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH......................... 4
Rozdział I Charakterystyka Gminy Bledzew............................. 4
Rozdział II Pomoc Społeczna................................................................................. 7 1.Ubóstwo.................................................................................. 7
2. Bezrobocie........................................................................ 8
3. Osoby niepełnosprawne ..................................................... 9
4. Rodziny z problemami opiekuńczo – wychowawczymi ....... 10
5. Uzależnienia i przemoc w rodzinie .................................... 11
6. Bezdomność .................................................................... 12
7. Wnioski ........................................................................... 13
Część III.
ANALIZA SWOT........................................................................................ 13
Część IV.
STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH ... 15
Rozdział I. Wizja strategii i cel główny strategii.................. 16
Rozdział II. Obszary strategii............................................ 16
Część V.
Realizacja i monitorowanie strategii.................................... 20
CZĘŚĆ I . WPROWADZENIE
Przemiany społeczno- gospodarcze zachodzące w Polsce od początku lat 90-tych ubiegłego stulecia doprowadziły do gwałtownego wzrostu bezrobocia, wraz ze wszystkimi negatywnymi skutkami tego zjawiska. Negatywne skutki społeczno-gospodarcze pierwszych lat transformacji systemowych nie ominęły także Gminy Bledzew. Problemem nękającym Gminę od szeregu lat jest duże bezrobocie spowodowane brakiem dostatecznego rynku pracy. Powiększający się obszar biedy i ubóstwo znacznie pogłębiły dysfunkcyjność mieszkańców naszej gminy.
Wraz ze zmianą ustrojową pojawił się nowy klient pomocy społecznej. Dotychczas były to głównie osoby starsze, niepełnosprawne, schorowane, samotne, ewentualnie rodziny wielodzietne mające na utrzymaniu co najmniej czworo dzieci.
Po przemianach ustrojowych lat 90-tych wzrosła liczba świadczeniobiorców w wieku aktywności zawodowej, pozostających bez pracy, mających na utrzymaniu rodziny, bądź nie.
Nasilające się bezrobocie, towarzysząca mu bieda i narastające patologie w rodzinach stały się głównymi problemami polityki społecznej Gminy. Nie można nie zauważyć również problemu starzenia się społeczeństwa Gminy Bledzew ze wszystkimi tego konsekwencjami takimi jak: wzrost zachorowalności tej grupy wiekowej, niepełnosprawność, ubóstwo i co za tym idzie utrudniony dostęp do dóbr ludzi starych, zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze itp.
Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz.593 ze zm.) w art. 17 ust.1 zobowiązała gminy do opracowania i realizacji gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka.
Niniejsza strategia zawiera dwa niezbędne warunki do efektywnej realizacji pomocy społecznej a mianowicie: diagnozę rzeczywistych potrzeb społeczności lokalnej Gminy Bledzew oraz długotrwały plan działań.
Diagnoza problemów społecznych występujących na terenie Gminy Bledzew została sporządzona w oparciu o dane będące w dyspozycji Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bledzewie uzyskane w toku bieżącej jego działalności, dane uzyskane z Powiatowego Urzędu Pracy w Międzyrzeczu, Urzędu Statystycznego w Zielonej Górze, Ewidencji Ludności oraz instytucji i organizacji współpracujących z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej.
Strategia nawiązuje i korzysta z następujących opracowań i materiałów:
- Strategii Zrównoważonego Rozwoju Gminy Bledzew;
- Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Międzyrzeckim na lata 2008-2015;
- Strategii Polityki Społecznej Województwa Lubuskiego na lata 2005-2013;
- Narodowej Strategii Integracji Społecznej;
- Socjologicznej Diagnozy Ubóstwa i Jego Przyczyn w Województwie Lubuskim.
Strategia nawiązuje i korzysta z rozwiązań innych krajowych aktów prawnych, w szczególności:
- ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie;
- ustawy o zatrudnieniu socjalnym;
- ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;
- ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii;
- ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu;
ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Misja
Apatia i niemożność odnalezienia się w nowej rzeczywistości prowadzą do ciągłego obniżania się zdolności mieszkańców do samodzielnego rozwiązywania problemów i uzależnienia się od sformalizowanych procedur instytucji państwowych i samorządowych. Wysoce niepokojące jest trwałe uzależnienie się od pomocy społecznej i niechęć do podejmowania osobistej odpowiedzialności za los własny i własnej rodziny, prowadzący do wykorzystania pomocy społecznej i instytucji gminnych, jako naturalnego i należnego sposobu świadczeń ze strony państwa.
Jednym z głównych celów prowadzonej polityki społecznej powinno być zatem wyrobienie umiejętności społecznych w takim zakresie, aby mieszkańcy potrafili samodzielnie rozwiązywać pojawiające się przed nimi problemy i zagrożenia.
Instytucje państwowe i samorządowe winny pełnić wobec jednostek, rodzin i organizacji społecznych rolę jedynie pomocniczą.
Celem niniejszej strategii jest minimalizowanie negatywnych zjawisk społecznych, a także integrowanie społeczne i zawodowe grup wykluczonych lub dyskryminowanych, stwarzanie podstaw do opracowywania lokalnych programów i możliwości aplikowania do dysponentów środków finansowych.
Celem strategii jest również zaangażowanie w działanie różnych instytucji i organizacji pozarządowych zajmujących się pomocą socjalną w gminie oraz współpraca z takimi instytucjami jak oświata, służba zdrowia, sądownictwo, policja i prokuratura.
Strategia jest dokumentem otwartym podlegającym ewaluacji i monitoringowi.
CZĘŚC II.
DIAGNOZA PROBLEMOW SPOŁECZNYCH GMINY
ROZDZIAŁ I
Charakterystyka Gminy Bledzew
Gmina Bledzew położona jest w środkowo- wschodniej części województwa lubuskiego w powiecie międzyrzeckim. Graniczy z następującymi gminami: Lubniewice, Sulęcin, Skwierzyna, Międzyrzecz, Deszczno.
Podstawowe wielkości charakteryzujące Gminę Bledzew to:
Powierzchnia gminy - 248 km kw.
Liczba mieszkańców - 4 626 osób.
Średnia gęstość zaludnienia - 19 osób /km kw.
W skład gminy wchodzą następujące wsie: Bledzew, Sokola Dąbrowa, Osiecko, Nowa Wieś, Templewo, Kleszczewo, Goruńsko, Chycina, Popowo, Zemsko, Stary Dworek oraz przysiółki: Templewko, Dębowiec, Pniewo, Krzywokleszcz, Tymiany, Bledzewka, Elektrownia, Katarzynki, Kryl, Małoszewo, Osada Rybacka, Kryl, Stróżyny, Tymiana, Popowo- Leśniczówka, Stary Dworek - Leśniczówka.
Gmina Bledzew ma charakter typowo rolniczy. Przeważająca większość miejscowości to wsie popegeerowskie. Brak przemysłu na terenie gminy sprawił, że większość ludności w wieku produkcyjnym zatrudniona jest w rolnictwie w swoim gospodarstwie lub u innych pracodawców rolników. Na terenie gminy znajduje się 205 gospodarstw rolnych.
Siedzibą władz Gminy jest Bledzew, największa obszarowo i pod względem liczby ludności miejscowość w gminie.
Tabela nr 1. Ludność gminy wg płci w poszczególnych miejscowościach, wg stanu na 31.12.2007r.
Lp. |
Miejscowość |
Liczba ludności ogółem |
W tym kobiety |
1 |
Bledzew |
1150 |
608 |
2 |
Bledzewka |
7 |
4 |
3 |
Chycina |
134 |
71 |
4. |
Dębowiec |
42 |
16 |
5 |
Elektrownia |
4 |
1 |
6 |
Goruńsko |
300 |
150 |
7 |
Katarzynki |
7 |
3 |
8 |
Kleszczewo |
371 |
172 |
9 |
Kryl |
7 |
3 |
10 |
Krzywokleszcz |
13 |
6 |
11 |
Małoszewo |
4 |
1 |
12 |
Nowa Wieś |
525 |
228 |
13 |
Osada Rybacka |
10 |
4 |
14 |
Osiecko |
408 |
194 |
15 |
Pniewo |
26 |
12 |
16 |
Popowo |
341 |
172 |
17 |
Popowo-Leśniczówka |
4 |
2 |
18 |
Sokola Dąbrowa |
241 |
121 |
19 |
Stary Dworek |
237 |
118 |
20 |
Stary Dworek-Leśniczówka |
1 |
1 |
21 |
Strużyny |
14 |
5 |
22 |
Templewko |
68 |
37 |
23 |
Templewo |
415 |
210 |
24 |
Tymiana |
15 |
9 |
25 |
Zemsko |
432 |
211 |
Źrodło: Dane z Ewidencji Ludności
Z analiz i dostępnych danych statystycznych wynika, że w gminie Bledzew w występują pewne zjawiska społeczno- demograficzne, które należy brać pod uwagę w kształtowaniu polityki społecznej gminy.
Do najważniejszych należy zaliczyć:
- tendencję do dziedziczenia statusu społecznego
- zaawansowany proces starzenia sie społeczeństwa;
- trudności na rynku pracy;
- zmiany modelu rodziny (małodzietność, samotne macierzyństwo);
- malejący przyrost naturalny;
- ujemne saldo migracyjne.
Tabela nr 2. Stan i ruch ludności gm. Bledzew w 2007r.
Gmina |
Ludność ogółem |
W tym kobiety |
Małżeństwa zawarte |
Urodzenia żywe |
Zgony |
Przyrost naturalny |
Bledzew |
4626 |
2306 |
29 |
49 |
44 |
5 |
Żródło: Urząd Statystyczny w Zielonej Górze „Podstawowe dane o stanie ruchu naturalnym ludności w województwie lubuskim w 2007r”
Od kilku lat zauważa się tendencję spadkową liczby ludności gminy Bledzew. Spowodowane to jest zarówno wystąpieniem malejącego przyrostu naturalnego jak i pogłębieniem się ujemnego salda migracyjnego.
Wśród mieszkańców gminy Bledzew zauważalna jest stała zmiana struktury wiekowej. Patrząc z demograficznego punktu widzenia, można uznać, że społeczeństwo gminy stanowi typ populacji starzejącej się, że wskazaniem nasilenia tendencji. Najwyraźniej potwierdzają to wskaźniki przyrostu naturalnego.
Struktura wiekowa mieszkańców Gminy Bledzew przedstawia się w sposób następujący:
- osoby w wieku przedprodukcyjnym - 921
- osoby w wieku produkcyjnym - 2975
- osoby w wieku poprodukcyjnym - 880
- kobiety ogółem - 2387
Zmiany w strukturze wiekowej mieszkańców gminy znacząco wpływają przede wszystkim na rynek pracy. Zwiększenie się liczby ludności w wieku produkcyjnym niesie za sobą nie tylko wzrost siły roboczej, ale przede wszystkim coraz bardziej pogłębiającą się stopę bezrobocia. Z uwagi na dość znaczne bezrobocie oraz istniejącą sytuację społeczno- gospodarczą należy przyjąć, że w najbliższym czasie występujące ujemne saldo migracyjne będzie się coraz bardziej pogłębiać. Związane to będzie przede wszystkim z poszukiwaniem miejsca zatrudnienia poza granicami Polski, tym bardziej, że gmina Bledzew leży w niewielkiej odległości od zachodnich granic Polski. Sytuacja ta powodować będzie odpływ ludności, głównie w wieku produkcyjnym, co w konsekwencji doprowadzi do wzrostu udziału ludności w wieku poprodukcyjnym w ogólnej liczbie mieszkańców oraz spadku liczby osób w wieku przedprodukcyjnym.
Chociaż gmina Bledzew jest gminą typowo rolniczą, to istnieje wiele podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz firm nastawionych głównie na usługi oraz działalność handlową. Należą do nich:
- placówki handlowe (sklepy)
- usługi transportowe
- usługi leśne
- punkty gastronomiczne
- przewóz osób
- usługi budowlane
- usługi fryzjerskie
Większość zakładów znajduje się na terenie Bledzewa. Tam też znajduje się siedziba Urzędu Gminy, Zakładu Gospodarki Komunalnej, Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Ośrodka Zdrowia, Poczty, Apteki, Gminnej Biblioteki, Szkoły Podstawowej, Gimnazjum, Przedszkola, Elektrowni Wodnej itd.
Na terenie gminy Bledzew znajduje się 5 placówek oświatowych tj. 2 szkoły podstawowe w Bledzewie i Templewie, Gimnazjum w Bledzewie oraz 2 przedszkola - w Bledzewie i Osiecku.
Do szkół na terenie gminy uczęszcza 438 uczniów, z tego do szkół podstawowych 288 uczniów, do gimnazjum 150. Dzieci i młodzież z miejscowości Osiecko uczęszczają do Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Lubniewicach.
Do 2 przeszkoli na terenie gminy (w Bledzewie i w Osiecku) uczęszcza 58 dzieci. Do poszczególnych szkól uczniowie zamieszkali poza siedzibą szkoły, mają zorganizowany dowóz.
Placówki oświatowe zatrudniają 61 pracowników z tego 46 nauczycieli.
Na terenie gminy Bledzew znajdują się 3 parafie rzymsko-katolickie.
ROZDZIAŁ II.
Pomoc Społeczna
Pomoc społeczna jest instytucja polityki społecznej państwa, mająca na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Na terenie Gminy Bledzew głównym realizatorem i koordynatorem polityki społecznej z zakresu pomocy społecznej jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej jest jednostką organizacyjną Gminy Bledzew.
Do zadań Ośrodka w zakresie pomocy społecznej należy w szczególności:
- tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej na terenie gminy;
- analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej;
- przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń;
- pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin;
- praca socjalna ,rozumiana jako działalność zawodowa, skierowana na pomoc osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie oraz na tworzenie warunków sprzyjających temu celowi;
- prowadzenie fachowej działalności socjalnej;
- organizowanie poradnictwa socjalnego;
- zapobieganie trudnym sytuacjom życiowym mieszkańców Gminy Bledzew oraz podejmowanie działań zmierzających osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
Zadania Ośrodka Pomocy Społecznej realizowane są poprzez pracowników w nim zatrudnionych:
- kierownik GOPS
- 3 starszych pracowników socjalnych;
- samodzielnego referenta d/s świadczeń rodzinnych;
- księgową zatrudnioną na ¼ etatu.
1. Ubóstwo
Ubóstwo określa się jako stan, w którym jednostce czy rodzinie (grupie społecznej) brakuje środków na zaspokojenie podstawowych potrzeb, uznanych w danej społeczności za niezbędne.
Ubóstwo jest jednym z najbardziej znaczących czynników warunkujących patologię życia społecznego w sensie najbardziej dramatycznym, egzystencjonalnym i politycznym. Jest czynnikiem o tyle niebezpiecznym, że zwiększa dystans pomiędzy poszczególnymi warstwami społecznymi, powoduje niemożność zaspokojenia potrzeb, co często prowadzi do frustracji.
Ubóstwo jest zatem zjawiskiem powszechnym i niebezpiecznym, co gorsza, obecnie obserwuje się szereg zmian, które ciągle je pogłębiają i poszerzają.
Na ubóstwo w gminie Bledzew bardzo duży wpływ miała transformacja społeczno- gospodarcza w Polsce w latach 90-tych ubiegłego wieku, z uwagi na typowo rolniczy charakter gminy i przewagę zatrudnienia ludności w byłych państwowych gospodarstwach rolnych. 80% miejscowości w gminie Bledzew to wsie popegeerowskie, gdzie głównym miejscem zatrudnienia była praca w państwowych gospodarstwach rolnych na terenie gminy.
Zmiany społeczno– gospodarcze w tamtym okresie spowodowały likwidacje państwowych gospodarstw rolnych, a tym samym pozbawiło ludzi tam zatrudnionych warsztatu pracy i co za tym idzie, większość rodzin w Gminie stałego źródła dochodu. Nie bez znaczenia jest fakt, że ta grupa mieszkańców została pozbawiona licznych przywilejów wynikających z zatrudnienia w pgr (darmowe mieszkania, różnego rodzaju ekwiwalenty i przywileje socjalne).
Utrata pracy w pgr wykluczyła znaczną część społeczeństwa Gminy na wiele lat z rynku pracy. Nie wszyscy mogli odnaleźć się w nowej rzeczywistości i poszukać sobie pracy w innych sektorach gospodarki. Utrata pracy, a co za tym idzie środków do życia zmusiła ich do szukania pomocy w Ośrodku Pomocy Społecznej, którego stali się klientami przez długie lata.
Długotrwałe korzystanie z różnych form wsparcia uzależniło niektóre osoby od pomocy społecznej, a nawet obserwuje się ostatnio zjawisko dziedziczenia biedy i roszczeniowe postawy klientów młodego pokolenia do korzystania z pomocy społecznej.
Na problem ubóstwa składa się nie tylko bezrobocie, ale również niepełnosprawność, długotrwała choroba, niskie dochody (emerytury, renty, niskie zarobki), niski poziom wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz struktura rodziny (wielodzietność, samotne macierzyństwo) alkoholizm i inne patologie.
Najważniejszym wyzwaniem dla lokalnej polityki społecznej powinny być poszukiwania skutecznych form łagodzenia skutków ubóstwa, miedzy innymi takich jak:
- aktywizacja zawodowa osób długotrwale bezrobotnych w celu powrotu ich na rynek pracy;
- ochrona najsłabszych grup społeczności lokalnej tj. osób starszych, niepełnosprawnych, ciężko i długotrwale chorych..
2. Bezrobocie
„Bezrobocie to stan przymusowej bezczynności zawodowej jednostki, spowodowany trudnością w znalezieniu pracy. Wyróżniamy bezrobocie strukturalne, będące rezultatem niedostosowania liczby osób poszukujących pracy do wolnych miejsc pracy w całej gospodarce (…) oraz bezrobocie koniunkturalne związane z cyklicznością rozwoju gospodarczego i spadkiem globalnego pobytu na towary i usługi” (B. Rysz- Kowalczyk: Leksykon polityki społecznej, Warszawa 2001 s.20-21).
Z bezrobociem jako poważnym problemem społecznym na terenie gminy Bledzew mamy do czynienia od momentu likwidacji państwowych gospodarstw rolnych, których zakłady stanowiły podstawowa bazę zatrudnienia dla mieszkańców gminy Bledzew. Znajdowało tam pracę około 70% ogółu zatrudnionych. Występujące w całym kraju od lat kumulacja niekorzystnych zjawisk dotyczących rynku pracy, wpływa na zwiększenie się skali problemu i w naszej gminie.
Tabela nr 1. Bezrobotni w gminie Bledzew. Stan na 31.12.2007r.
Rejon zamieszkania |
Ogółem |
W tym kobiety |
Z prawem do zasiłku |
|
ogółem |
w tym kobiety |
|||
Gmina Bledzew |
356 |
171 |
64 |
34 |
Źródło: Dane PUP w Międzyrzeczu.
Skutki i straty, które powoduje bezrobocie są dotkliwe nie tylko dla samych bezrobotnych i ich rodzin, ale również dla całego społeczeństwa. Chodzi tu o niewykorzystany potencjał ludzkiej pracy, poczucie zagrożenia bezrobociem ludzi zatrudnionych, nasilenie się społecznej patologii oraz potrzebę korzystania z pomocy społecznej.
Tabela nr 2. Bezrobotni z gminy Bledzew. Stan na koniec lipca 2008r.
Gmina Bledzew |
Liczba bezrobotnych |
|||
ogółem |
W tym kobiety |
Z prawem do zasiłku |
||
292 |
160 |
Ogółem |
W tym kobiety |
|
56 |
38 |
Źródło: Dane PUP w Międzyrzeczu.
Mimo spadku bezrobocia i znalezienia przez mieszkańców pracy w ostatnim czasie, to jednak problem bezrobocia w gminie pozostawił negatywne skutki. Mimo wzrostu miejsc pracy to jednak znaczna część osób, szczególnie długotrwale bezrobotnych, nie powróciła na rynek pracy i pewnie już nie wróci.
Niektóre kategorie grup mieszkańców są szczególnie narażone na bezrobocie. Są to osoby bez kwalifikacji zawodowych oraz osoby powyżej 50 roku życia.
Tabela nr 3. Kategorie bezrobotnych. Stan na koniec lipca 2008r.
Gmina Bledzew |
Liczba bezrobotnych |
|||||||
Do 25 r. ż. |
Powyżej 50 r. ż. |
Długotrwale bezrobotni |
Bez kwalifikacji zawodowych |
|||||
Ogółem |
W tym kobiety |
Ogółem |
W tym kobiety |
Ogółem |
W tym kobiety |
Ogółem |
W tym kobiety |
|
57 |
37 |
84 |
33 |
158 |
83 |
101 |
63 |
Źródło: Dane PUP w Międzyrzeczu.
Trwały brak pracy jest czynnikiem, który ma decydujący wpływ na zaspokojenie ważnych potrzeb społecznych w różnych sferach życia. Prowadzi do narastania takich problemów jak: ubóstwo, problemy zdrowotne, edukacyjne, poczucie zagrożenia, poczucie braku bezpieczeństwa, konflikty w rodzinach, a nawet ich całkowity rozpad.
Brak możliwości zatrudnienia powoduje niewydolność finansową rodzin, które oczekują wsparcia finansowego ze strony Ośrodka Pomocy Społecznej oraz wielopłaszczyznowych działań w ramach pracy socjalnej świadczonych przez GOPS.
Głównym celem lokalnej polityki społecznej w zakresie zwalczania bezrobocia, powinno być podjęcie działań zmierzających do zwiększenia aktywności osób bezrobotnych w poszukiwaniu pracy, zapobieganie wykluczeniu społecznemu osób długotrwale bezrobotnych poprzez działania umożliwiające im wejście na rynek pracy i opuszczenie kręgu świadczeniobiorców pomocy społecznej.
Rozmiary i cechy bezrobocia stawiają go w rzędzie najważniejszych i jednocześnie najtrudniejszych do rozwiązania problemów ekonomicznych, politycznych i społecznych.
3. Niepełnosprawność
Niepełnosprawność jest jednym z poważniejszych zjawisk i problemów współczesnego świata. Znaczenie tego problemu wynika z rozmiarów i powszechności jej występowania w populacji, a także konsekwencji jakie wywołuje w sensie indywidualnym i społecznym.
Niepełnosprawność w swej istocie jest zjawiskiem o komponentach medycznych i społecznych. Określana jest w różny sposób:
- w oparciu o dane medyczne;
- na podstawie możliwości codziennego funkcjonowania;
- na podstawie zdolności do pełnienia podstawowych ról społecznych.
Powszechnie za niepełnosprawną uznaje się osobę, której sprawność fizyczna, psychiczna lub umysłowa trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza lub uniemożliwia życie codzienne, naukę, pracę oraz pełnienie ról społecznych zgodnie z normami prawnymi i zwyczajowymi.
Sporządzenie pełnej diagnozy problemu niepełnosprawności jest niezwykle trudne, ponieważ nie gromadzi się kompletnych danych statystycznych na ten temat. Jedynym źródłem wiedzy na temat niepełnosprawności są spisy powszechne. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej dysponuje danymi osób niepełnosprawnych korzystających z pomocy społecznej. Do 2003 roku GOPS wypłacał 84 osobom niepełnosprawnym renty socjalne.
W październiku 2003r. renty socjalne wyszły z systemu pomocy społecznej i zostały przekazane Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych.
W 2007r. z pomocy społecznej w różnych formach skorzystało 115 osób niepełnosprawnych dorosłych i dzieci.
Z danych narodowego Spisu Powszechnego, który odbył się w 2002r. wynika, że 14,3% ogółu ludności kraju jest niepełnosprawna. Oznacza to, że co siódmy Polak jest osobą niepełnosprawną.
Głównym celem polityki społecznej wobec niepełnosprawności na terenie gminy Bledzew winno być zatem podjęcie działań we wszystkich ważnych sferach życia: zatrudnieniu, edukacji, zabezpieczeniu socjalnym, mieszkalnictwie, dostępie do dóbr i usług, likwidacja wszelkiego rodzaju barier (architektonicznych, komunikacyjnych, psychologicznych), tworzenie różnych form samopomocy w rozwiązywaniu problemów życia codziennego, umożliwiających pełną integrację społeczną i przeciwdziałających marginalizacji społecznej.
4. Rodziny z problemami opiekuńczo – wychowawczymi.
Rodzina jest zazwyczaj grupą złożoną z osób połączonych stosunkiem małżeńskim i rodzicielskim, żyjąca i gospodarująca w biednym gospodarstwie domowym. Rodzinę stanowi również samotny rodzic z wychowywanym własnym lub adoptowanym potomstwem, stanowiący rodzinę niepełną, jak i dwie osoby tworzące związek małżeński lub inny, w tym także konkubinat. Sam fakt zamieszkania razem może klasyfikować pewną grupę ludzi jako rodzinę.
Rodzina, która funkcjonuje w sposób umożliwiający swoim członkom stały rozwój ,jest otwarta na kontakty z otoc